BrodoviMore

60 godina od potonuća tankera “Petar Zoranić”

Tanker Petar Zoranić izgrađen je  1960. godine u riječkom Brodogradilištu 3. maj kao novogradnja broj 459 za zadarskog brodara Jugotanker.

Na svojem prvom putovanju, u prolazu kroz Bospor, sudario se s praznim tankerom World Harmony i potpuno izgorio. Kobni 14. prosinca 1960. godine bio mu je 108. dan plovidbe.

Tog je dana prevozio gorivo. Isplovio je 13. prosinca iz gruzijske luke Tuapse, a plovio je put Hamburga nakrcan s 12.065 tona lako zapaljivoga 90-oktanskog benzina i 11.330 tona dizelskoga goriva. Brodom je zapovijedao jedan od najiskusnijih i najuglednijih hrvatskih pomoraca, kap. Ante Sablić iz Kostrene, koji je upravo kroz Bospor prošao više od stotinu puta. S kapetanom je bio turski peljar Cevdet Çubukçu, kojeg se ukrcalo na karantenskoj postaji Bujukdere, prema propisima sigurnosti plovidbe kroz Bospor.

Plutajuća buktinja

Na brodu su bile ukupno 52 osobe: 50 pomoraca i dvije supruge ukrcanih pomoraca. Na zapovjednom su mostu te nesretne noći bili još drugi časnik palube Andrija Grdaković i kormilar Ivan Karlić. Grčki tanker World Harmony od 32.000 tona, sagrađen 1953. godine, u vlasništvu je grčkog brodara Niarchosa, a njime je zapovijedao kapetan Aristoteles Badzis. Plovio je u Crno more, prema Novorossijsku. Kako je istraga poslije utvrdila, brod uopće nije imao peljara. Na brodu je bilo 40 članova posade i jedna ženska osoba, supruga člana posade.

 

Na Petru Zoraniću dogodila se jedna sretna okolnost, koja je većini spasila život. Nekoliko minuta poslije 2 sata brodski je agent došao na tanker te posadi podijelio pisma iz domovine. Pisma su zapravo trebali dobiti u Hamburgu. Radosni su pomorci s nestrpljenjem čitali poštu koja im je netom prispjela. Tako je velika većina posade bila budna i to je mnogima spasilo život.

Sudar s grčkim tankerom World Harmony bio je kod Kanlıce. U 2:40 grčki se tanker, koji je bio prazan, pramcem silovito zabio u desnu stranu pramca Petra Zoranića, pravo u spremnik s visokooktanskim benzinom. Spremnik je eksplodirao tako snažno da se cijeli Bospor zatresao. Eksplodirali su i spremnici na World Harmonyju, odnosno benzinske pare u spremnicima. Ogromna je baklja plutala Bosporom i osvijetlila cijeli Istanbul.

Tragedija

Oba broda bila su onesposobljena za samostalnu plovidbu. Vjetar ih je nosio prema obali i prijetila je opasnost od udaranja u skladišta nafte, što bi izazvalo još veću nesreću. Međutim, to se nije zbilo jer se plutajući World Harmony nasukao u zaljevu Beykoz, gdje je oganj zahvatio drvene kuće.

U toj nesreći, stradali su Ante Sablić, zapovjednik (Kostrena), Andrija Grdaković (Kostrena), Vasilije Martinović, Marijan Bosanac, Radomir Radulić, Ranko Kasun, Dinko Škifić, Ivan Karlić, Vjekoslav Stanić, Ivan Hordov, Ante Božičević (Kostrena) , Ante Perušić, Ante Miočić, Miroslav Strenja, Stjepan Višković, Marko Radan, Josip Katačić, Šime Nemarić, Jure Žunić, Mate Dorkin i Zlatko Ivoš.

Nasukana olupina Petra Zoranića nakon tragedije gorjela je još cijelih 55 dana, a brod su povremeno potresale i nove eksplozije.