BrodoviDa se ne pozabiKostrenaMore

60 godina od tragedije parobroda “Šabac”

U samo nekoliko minuta otkako ga je u lijevi bok pramcem udario britanski brod, Šabac je potonuo odnoseći 28 života.

U gustoj magli 7. siječnja 1962. godine parobrod Šabac (Kvarnerska plovidba, Rijeka) sudario se s britanskim brodom Dorrington Court pri gustoj magli u Engleskom kanalu u plovidbi za Rotterdam te potonuo tri milje jugoistočno od broda-svjetionika South Goodwin.

Zapovjednik je bio kap. Milo Čatović, a  stradali su: Vjeran Gamulin (rođ. 5. 6.1933., Livno, II. časnik palube), Nikola Krpeta (6. 7. 1923., Pakoštane, radiotelegrafist), Šime Mišurac (14. 10. 1910., Šepurine, vođa palube), Slavko Maršanić (28. 9. 1929., Krasica, tesar), Slavko Hromić (20. 8. 1920., Mrljane, kormilar), Ivan Brusić (28. 9. 1907., Risika, kormilar), Ante-Jaša Šangulin ( 21. 7. 1920., Kukljica, mornar), Renato Valić (17. 1. 1942., Rakalj, mornar), Josip Miškulin (16. 3. 1937., Sv. Lucija Kostrena, mornar), Sretan Grubišić (29. 8. 1942., Sušak, kadet), Ivan Sindičić (1., 12. 1938, Stara Baška, mladić palube), Zvonimir Šušlić (20. 5. 1903., Sv. Lucija, Kostrena, upravitelj stroja), Zlatko Čargonja (22. 4. 1914., Grobnik, I. strojar), Stanko Smokvina (5. 5. 1909., Sv. Lucija Kostrena, II. strojar), Ilija Kantar (4. 5. 1934., Gornje Vrhovine, III. strojar), Šime Šindija (20. 3. 1903., Bibinje, vođa stroja), Živko Borčić (17. 6. 1907., Kukuljanovo, mazač), Milivoj Vlahov (7. 8. 1906., Prvić Luka, mazač), Boris Štrmelj (10. 11. 1930.,Ugljan, čistač), Vladimir Srića (5. 6. 1906., Cernik, ložač), Marko Pavlović (25. 11. 1907., Petrčane, ložač), Mate Sorić (29. 9. 1905., Bibinje, ložač), Rade Grbelja (23. 11. 1913., Prvić Šepurine, ložač), Viktor Delač (17. 9. 1909., Baška, prvi konobar), Ivan Perkušić (20. 9. 1938., Kamenmost, drugi konobar), Nedeljko Šošić (4. 6. 1938., Gornje Igrane, drugi kuhar), Šime Radovčić (4. 10. 1930., Kaprije, prvi kuhar) i Anton Sormilić (20. 1. 1944., Sv. Anton, Malinska, mladić kuhinje).

Spašeno je pet članova posade: Milo Čatović, zapovjednik; Radovan Jovanović, I. časnik palube; Rade Hromin, kormilar; Ante Budija, kormilar i Albin Peršić, mladić sobe.

Brod Šabac izgrađen je 1922. godine kao Maria Leonhardt u brodogradilištu Stettiner Oderwerke u Stettin-Grabow (današnji poljski Szczecin) za njemačkog brodara Leonhardt & Blumberg. Od 1946. plovi kao Skottnes za norvešku vladu; 1947. kao ratna reparacija predan Jugoslaviji – postaje Šabac u floti Jugolinije; a 1959. prelazi u Kvarnersku plovidbu iz Rijeke.

Na inicijativu gđe Marice Njegovan pozivaju se pomorci da danas u 17 sati na Veloj rivi u Žurkovu zapale svijeće za sve stradale i nestale pomorce.

Tragične obljetnice našeg brodarstva još se uvijek s tugom prisjećaju potomci stradalih i preživjelih, a više o sudbinama naših parobroda može se pronaći u knjigama Igora Stipanovića “Parobrodarstvo Rijeke” i “Sumrak kvarnerskog brodarstva”, odakle su i fotografije koje prate ovaj tekst.