Vrtić

Slikovnica u “Zlatnoj ribici”

Slikovnica je prva djetetova knjiga, a prijateljstvo između knjige i djeteta treba njegovati već u ranoj i predškolskoj dobi. Veliki broj istraživanja pokazuje da je čitanje djetetu od najranije dobi jednako važno za njegov razvoj kao i briga o njegovim osnovnim potrebama.

Slikovnica uvodi djecu u svijet umjetnosti i književnosti, pomaže u razvoju opažanja, pažnje, pamćenja, mišljenja i logičkog zaključivanja, bogati maštu i kreativno mišljenje. Djeca, kojoj se čita i priča, zainteresiranija su za okolinu, brže uče, bolje se snalaze u komunikaciji s drugima i razvijaju predčitalačke vještine.

Knjiga za svaku dob

U svim skupinama vrtića slikovnica je sastavni i nezaobilazni dio svakodnevnih aktivnosti. S djetetovim odrastanjem slikovnica se mijenja. Tako su svoje mjesto u najmlađim skupinama vrtića našle slikovnice koje više nalikuju igrački no knjizi – rasklapaju se u lepeze, sastavljaju u maštovite oblike, izrezane su i oblikovane prema kojem liku na slici. Često su takve slikovnice izrađene od raznih materijala pa omogućavaju doživljaj različitog dodira ili su zvučne pa kod djece izazivaju čuđenje i veselje.

Djeci starije dobi primjerenije su slikovnice s više teksta i složenijom pričom, stoga im se čitaju basne i bajke. U predškolskoj dobi, vođeni sve većim interesom i željom za stjecanjem novih znanja, djeca često biraju dječje enciklopedije i samostalno traže odgovore na mnogobrojna pitanja.

Svaka skupina njeguje ljubav prema knjizi

Kako bismo djeci približili slikovnicu i razvijali ljubav prema čitanju, u vrtiću provodimo niz različitih aktivnosti.

Svaka skupina u vrtiću ima formiran centar slikovnica koji pruža mogućnost zajedničkog čitanja i prelistavanja slikovnica u ugodnom prostoru ili pak osamljivanje i uživljavanje u svijet priče.

Svakodnevno se djeci pruža mogućnost da, nakon pročitane slikovnice, svoje dojmove izražavaju likovnim izričajem, govornim igrama i dramatizacijom. Djecu posebno vesele igrokazi s lutkama koje sami izrađuju i na svoj način ponovno oživljavaju tekst pročitane slikovnice.

Slikovnice se koriste i kao sredstvo poticanja rješavanja određenih problemskih situacija koje se javljaju prilikom odrastanja djeteta te je knjižni fond vrtića bogat problemskim i terapeutskim slikovnicama koje rado posuđuju i sami roditelji. Posebno mjesto slikovnica zauzima u periodu priprema za poslijepodnevni odmor kada se čita u posebnom ugođaju: uz tihu glazbu u zatamnjenom prostoru.

Budući da djeca u vrtiću još ne čitaju samostalno, veliku ulogu u poticanju čitanja i pozitivnog stava prema čitanju imaju odgojitelji i roditelji. Zato se putem plakata na oglasnim pločama roditelji upoznaju s pročitanim slikovnicama te mogu pratiti razne kreativne aktivnosti koje su slijedile nakon čitanja. Osim redovite nabave novih slikovnica, fond slikovnica vrtića se širi i zahvaljujući roditeljima. Mnogobrojne su nam poklonjene, a djeca vrlo često donose omiljenu slikovnicu na jedan dan u vrtić. Naravno, tu je važno mjesto našla i Narodna knjižnica Kostrena koja nam je nepresušni izvor novih izdanja slikovnica i priručnika za djecu, mjesto koje rado posjećujemo i istražujemo ili zajednički provodimo aktivnosti poticanja ljubavi prema pisanoj riječi.

Odnos koji dijete razvije tijekom djetinjstva prema slikovnici, kasnije će prenijeti na knjigu. Zato, ako želite da dijete zavoli čitanje, obogati svoj unutarnji svijet i proširi spoznaje, darujte i čitajte djetetu slikovnicu što češće.