KaféPoduzetniciZanimljivosti

Rad od kuće – nužnost ili novo normalno

Kaže se da je korona za digitalizaciju učinila više nego sve strategije, projekti i inicijative do sada. Naime, ispostavilo se je da s malo ulaganja u opremu i digitaliziranje dokumenata, mnogo toga možemo nositi kući i dijeliti s drugima bez fizičkog kontakta.

Veća produktivnost

Potreba da se fizički distanciramo natjerala je mnoge poslodavce da za svoje zaposlenike organiziraju rad od kuće. I prije se eksperimentiralo s radom od kuće. Mnogi radnici to priželjkuju jer su možda po prirodi takvi da im je komotnije samima doma, smeta im što troše puno vremena na putovanje ili puno novaca na najam stana u blizini radnog mjesta, a firmama je bila privlačna ideja da uštede na najmu poslovnih prostora. Rezultati takvih eksperimenata bili su iznenađujući. Jedna kineska turistička agencija odlučila je to još prije epidemije detaljno istražiti kroz višemjesečni eksperiment.

Pokazalo se, na opće iznenađenje, da je produktivnost pri radu od kuće zapravo porasla. Čini se da je glavni razlog bio to što su radnici uspjeli napraviti više u radnom danu jer nisu „gubili vrijeme“ na međusobne razgovore nevezane uz posao.

Uštede

No iznenađujuće je bilo da su mnogi, koji su u startu tražili da rade od kuće, sada zaključili da to nikako ne žele i da se svakako žele vratiti u urede. Neki su ipak htjeli nastaviti raditi od kuće, a velika većina odlučila se za kombinaciju ureda i rada od kuće (što malo narušava poslovnu stranu priče jer ipak morate imati ured i plaćati prostor).

Uštede koje će tako ostvariti gotovo sigurno će mnoge firme potaknuti da takav način rada učine novim normalnim čak i kada ne bude izravne prijetnje od fizičkog kontakta. Razvoj novih tehnologija, koji se sada ubrzao, učinit će takav rad još lakšim i sigurnijim, a iskustvo zaposlenika stečeno tijekom epidemije, pomoći će da se prijeđe otpor prema nepoznatom i drugačijem koji je prije postojao. Možemo zaključiti da će rad od kuće ostati i nakon epidemije te da ćemo mu se morati svi prilagoditi.

U nastavku pročitajte na što treba obratiti pozornost vezano uz rad od kuće.

1. Vrsta posla

Neki poslovi traže spontanu, brzu suradnju i kreativnost koja teško funkcionira preko video poziva ili chata. Nedavno sam bio kod klijenta koji se bavi prijevozom zahtjevnih tereta. Ured je odzvanjao od zajedničkog rješavanja nepredviđenih problema s prijevozom, skupljali su se dvoje ili troje pred pločom i rješavali stvari. To bi bilo daleko teže i sporije da su bili kod kuće, svatko pred svojim računalom. Isto je i s poslovima razvoja proizvoda koji, barem u nekim fazama, traži dinamiku timskog rada.

2. Tehnički preduvjeti

Pokazalo se da je rad od kuće puno lakši onima koji za to imaju osiguran prostor. Ako radite iz dnevnog boravka, a radi i vaš partner ili su djeca kod kuće – bit će vam puno teže nego ako imate zasebnu prostoriju i mir. Često treba i prostor biti adekvatan i dovoljno velik da biste mogli postići urednost, ali i ergonomiju koja će spriječiti bolove i fizička oštećenja zbog dugotrajnog nepravilnog položaja.

3. Praćenje produktivnosti

Izazov za poduzeća je i osiguravanje praćenja produktivnosti kako bi se povećala (samo) disciplina i smanjila mogućnost varanja. Lako je kada imate mogućnost plaćanja po učinjenom, ali postoji puno poslova u kojima je to vrlo teško izračunati i definirati. Nekad je rješenje da tražite od radnika da online kalendar, u koji nadređeni imaju uvida, popune taskovima. Pratite je li ostalo praznog prostora i je li planirano vrijeme realno. Upravljanje vremenom i planiranje postaje važnije nego prije što, zapravo, i nije loše. Nekad je ovo vrlo zahtjevno pa će se tu vjerojatno razviti cijela nova industrija koja će osigurati načine i alate za praćenje produktivnosti na daljinu.

 

4. Krnja komunikacija

Komunikacija preko chata ili videoveze ipak je ograničena i krnja, kako među radnicima, tako i prema korisnicima. I sami imamo iskustvo da počinjemo raditi s klijentom kojeg nikad nismo upoznali uživo i osjećamo da nam nedostaje dio povezanosti i povjerenja jer smo propustili niz onih sitnih detalja koje dobijemo kada se vidimo uživo: uređenje ureda, sitni detalji u izrazu lica, odnosi među zaposlenicima i slično. To je nešto na što ćemo se polako navikavati. Primijetio sam kako sada puno bolje „čitam“ izraze lica kada ljudi nose maske nego na samo početku pa ćemo vjerojatno i ovo naučiti kompenzirati.

5. Zadovoljenje drugih potreba

Bitno je istaknuti da su radnici produktivni i predani firmi kada su zadovoljni. A zadovoljni smo kada su nam zadovoljene potrebe koje su vrlo raznolike i neke od njih zadovoljavaju se ipak najbolje u direktnom kontaktu. Dok smo odlazili na posao u zajedničkom uredu, nismo zadovoljavali samo svoje egzistencijalne potrebe. Tu smo se družili, imali smo osjećaj pripadnosti, mnogi su se upoznali, sprijateljili (pa i nešto više). Radom od kuće to se neće moći ostvariti pa će se vjerojatno i osjećaj povezanosti i pripadnosti prema firmi smanjiti. Možemo očekivati smanjenu lojalnost prema firmi što je prepoznato kao sve veći problem.

Dakle, rad od kuće u određenoj će mjeri postati novo normalno i na to se treba pripremiti. Dobra je vijest da se neke bojazni nisu obistinile i da je produktivnost često i bolja od kuće, ali pojavili su se neki izazovi na koje nismo računali i koje ćemo morati rješavati i prilagođavati se.