Kafé

Barbie – 62 godine kontroverzne lutkice

Mattel već godinama zarađuje milijarde dolara na igrački koja u jednakoj mjeri izaziva radost i kritike.

Lutka koja je postala omiljena igračka generacija djevojčica nije imala pravu konkurenciju sve do 90-ih, kada su se počele naveliko proizvoditi slične lutke koje su bile jeftinije i katkad još kontroverznije.

Barbie lutke (foto: Dreamstine)

Odličan marketing doveo do prepoznatljivosti

Bez obzira na to je li dobro osmišljena promidžbena priča ili istina, kaže se da je Barbie nastala tako što je njezina autorica Ruth Handler gledala svoju kćer kako dječjoj lutki – bebi daje osobine odraslih ljudi. Sve ostalo je – povijest. Dobro osmišljenim marketingom djeca su 9. ožujka 1959. dobila  (pre)lijepu lutku koja se s godinama mijenjala, prilagođavala trendovima, izazivala rasprave i uvijek imala dobru prodaju. Danas je zanimljiva kolekcionarima kao i djeci pa se proizvode posebne serije lutkica namijenjene upravo bogatim kolekcionarima.

Idealne ili nerealne proporcije?

Tijelo tanahnog struka i oblina koje se protive gravitaciji, našminkana, nasmijana i bistrog pogleda, Barbie je voljela biti odjevena u robicu koja se mijenjala, imala je zbirku cipelica, a poneka je sretnica imala i svoju kuću – sjećate li se onih ogromnih kuća na tri kata s dizalom? Imala je i svoja vozila te impresivan asortiman kućnih ljubimaca poput ponija, lavića i zebre. U romantičnim je odnosima s Kenom, a tu je i Skipper, mlađa sestra.

 

Neki izvori tvrde da bi Barbie, kada bi bila prava žena, viša od 175 cm sa strukom od 45 cm (i bokovima od 83 cm te poprsjem od preko 90 cm), brojem noge 35 cm i sa svojih 49 kg, bila neuhranjena i loše koordiniranih pokreta.

Njezin izgled četo je meta društvenih kritika jer Barbie djevojčicama predstavlja model kako bi trebala izgledati odrasla djevojka. No, izgled i lifestyle koji je promovirala, bio je daleko od uobičajenog životnog svjetonazora prema kojem se djeca inače odgajaju, što je s godinama i rezultiralo određenim padom prodaje. Interes djece promijenio se i gornja dobna granica zainteresiranih za Barbie smanjila se s devet na šest godina.

Barbie svijet u kojem živimo

Pitamo se je li ideal ljepote koji nam nudi Barbie, ono što nam treba: treba li žena biti premjerena neostvarivim centimetrima, treba li biti uvijek nasmijana, lijepa, našminkana i moderno odjevena? Živimo li i mi u Barbie svijetu, kao što je to krajem devedesetih pjevala Aqua (Barbie Girl) u kojem svijet promatramo kroz ružičaste naočale lažnih vrijednosti? Čini se da lutka djetinjstva nastavlja svoju igru i kad odrastemo, samo možda u izopačenijim idealima uspjeha i ljepote (pleme Kardashian, instant uspjesi, veličina vanjskog roštilja i broj monovolumena u garaži).

Bez obzira na brojne kritike, omiljena Barbie lutka dominira scenom dječjih igračaka već 62 godine i donosi osmijehe na dječja lica pa neka joj je sretan rođendan!