Glazba kao poticaj za učenje
Glazba nas dodiruje na različite načine, a djetetu može biti i dodatan poticaj za rad i stvaranje.
Sustav obrazovanja unutar kojeg je potrebno realizirati ishode propisane predmetnim kurikulom pred svakog učitelja postavlja zahtjevne zadatke i izazove. U praksi se pokazuje da je frontalni oblik poučavanja za generacije djece koje su naučene na višezadaćnost (istovremeno pišu zadaću, dopisuju se s prijateljima, slušaju glazbu…) poprilično zamoran i rezultati često nisu zadovoljavajući.
Živimo u vremenu kada je za pamćenje sadržaja potrebno zaokupiti nekoliko osjetila odjednom kako bismo ostavili što snažniji dojam i eventualno ih motivirali ili postigli da se određene činjenice upamte i primijene.
Glazba kao poticaj
Jedan od načina na koji se može konkretnije privući pozornost učenika je korištenje glazbenih primjera u nastavi.
Naime, dobro je poznato da djeca od najranije dobi reagiraju na glazbu i postoji čitav niz istraživanja i studija kojima je dokazano da djeca već u trbuhu različito reagiraju na različite vrste glazbe.
Također, bebe vole jednoličnu umirujuću glazbu koja ih uspavljuje. Često se i u kasnijoj dobi rado prisjećamo pjesmica iz djetinjstva ili iz škole.
Glazba se u nastavi može rabiti na nekoliko načina:
- kao kulisa prilikom stvaranja literarnog, likovnog ili nekog drugog rada
- kao sredstvo za usvajanje riječi stranog jezika
- kao sredstvo za učenje određenih gramatičkih struktura
- kao motivacija za nastavni sadržaj
- kao sredstvo za razlikovanje kultura, učenje o toleranciji i različitostima.
Glazba kao kulisa
U britanskim osnovnim školama često se prilikom samostalnog rada djeci pušta glazba i iskustva su pozitivna. Djeca su usredotočenija i postižu bolje rezultate. Za takvu aktivnost djeci je potreban mir pa je upravo zbog toga preporučljiva mirna, instrumentalna glazba koja može stvoriti još ugodnije ozračje za rad. Takva glazba potiče kreativnost i može učenika motivirati da se jasnije izražava. Ovakav način uključivanja glazbe u nastavu poželjan je prilikom stvaranja literarnih radova, ali i likovnih radova ili plakata za bilo koji drugi nastavni predmet.
Preporuka: Mozart, Vivaldi, Mike Oldfield, Orb, Jean Michel Jarre, Vava – instrumentalni albumi.
Glazba kao sredstvo za usvajanje riječi stranoga jezika
U učenju stranog jezika od 1. do 4. razreda često su uključene pjesmice kojima se uvježbavaju nove riječi i ponavlja gradivo. One su uglavnom na kraju svake nastavne cjeline i služe tome da djeca uz pokret, ples i pjesmu lakše usvoje nastavne sadržaje. Učenici jako vole pjesmice i često traže od učitelja da ih i tijekom nastavne godine ponavlja. Time se postiže da djeca usvajaju nove riječi i ne znajući da to čine, već misle da je to odmor koji su zaslužili nakon učenja novog gradiva.
Ta se navika, nažalost, ne ponavlja u višim razredima. Često se kaže da učenici više nisu zainteresirani za pjesmice, da ih je teže motivirati. Međutim, bitno je odabrati glazbu koja je primjerenija njihovu uzrastu. U tom razdoblju bitno je osluhnuti što oni slušaju i malo im se u tome prilagoditi pa za ponavljanje ili učenje određenog vokabulara uzeti neku pjesmu koja je njima bliža ili neki ozbiljniji klasik pri čemu ih treba upoznati s izvođačem i razdobljem u kojem je stvarao.
Glazba kao sredstvo za učenje određenih gramatičkih struktura
Kao što je već navedeno za niže razrede, pjesmice, osim za učenje vokabulara, služe i za usvajanje određenih gramatičkih struktura. Učenici ih rado pjevaju i prihvaćaju. Kod viših razreda postoji čitav niz primjera koji se mogu koristiti za uvježbavanje određenih gramatičkih struktura.
Primjerice, kod učenja used to strukture može se iskoristiti pjesma Madonne This used to be my playground. Ona može poslužiti kao uvod u sat pa se na tekstu može označavati ta jezična činjenica, ali i za uvježbavanje.
Ako napravimo vježbu s tim tekstom pri čemu izostavimo dijelove gdje se pojavljuje navedena jezična struktura i pustimo djeci pjesmu da prate i ispunjavaju u tekstu riječi koje nedostaju, sigurno će sa zanimanjem i radošću rješavati zadatak.
U nastavi Hrvatskog jezika se na tekstu pjesme grupe TBF ili nekog drugog hrvatskog izvođača mogu uvježbavati vrste riječi, glagolska vremena te stilska izražajna sredstva (metafora, usporedba, personifikacija…) koja ne spadaju u gramatičke strukture, ali taj jednostavniji pristup može učeniku olakšati razumijevanje i usvajanje pa kasnije to lakše mogu prepoznati na nekom složenijem tekstu.
Glazba kao motivacija
Ako se u nastavi hrvatskog jezika obrađuje određena tema, kao izvrsna motivacija može poslužiti pjesma slične tematike o kojoj učenici izražavaju svoj dojam i definiraju temu čime se percepcijski otvaraju za složeniju strukturu koja će pred njih biti stavljena.
Npr. za pjesmu J. Pupačića More kao motivacija može poslužiti pjesma More Meri Cetinić, O jednoj mladosti Josipe Lisac može biti izvrstan uvod u neki ulomak romana za mlade…
Također, i u nastavi stranog jezika pjesma može poslužiti kao uvod u novu nastavnu cjelinu, ovisno o tome što se u njoj od gradiva obrađuje.
Glazba kao sredstvo za učenje o različitim kulturama, običajima i toleranciji
Glazbenim se primjerima u nastavi Hrvatskog jezika mogu uočiti različitosti narječja i običaja u Hrvatskoj, ali i drugih naroda ukoliko se obrađuje tekst stranog autora. Kod nastave stranog jezika također se mogu uključiti izvođači, odnosno pjesme iz svih zemalja engleskog govornog područja.
Ako učimo o Londonu, onda za dobar uvod može poslužiti pjesma grupe The Clash London calling, o Americi pjesma B. Springsteena Born in the U.S.A., o New Yorku pjesma F. Sinatre New York, New York, itd.
Glazba u nastavi trebala bi se češće koristiti jer ona izgovara ono što ponekad riječi ne mogu, ona dodiruje a da ni sami ponekad ne znamo zašto. Ona je ta koja može biti dodatni poticaj učeniku da dalje istražuje te da lakše usvoji neke od sadržaja koji su predmetnim kurikulom predviđeni. No prije toga potrebno je učitelje motivirati (bez obzira na predmet) da se hrabro upuste u uključivanje glazbe u neke od svojih nastavnih sati.