Kostrenjanin Grdaković na brodu Proleterka
S vremena na vrijeme otkrijemo koju staru fotografiju: jednome će to biti uspomena, a drugome povijesni dokument. Tako je do nas stigla i ova fotografija iz Dubrovnika. Na poleđini piše: prvi slijeva jest Željko Weiss iz Rijeke, a treći slijeva Andrija Grdaković iz Kostrene, tada učenici Pomorske škole u Dubrovniku.
Tko su ostali? Četvrti slijeva čini se kap. Vjekoslav Brnin, a drugi s lijeve strane možda je Tomislav Nezmeškal. Slikano na mulu Petka u Gružu pred brodom Proleterka (Jadrolinija).
Od Višegrada do Proleterke
U očekivanju potvrde ili ispravka: putnički brod Proleterka izgrađen je 1913. godine u Velikoj Britaniji kao Višegrad za Ugarsko-hrvatsko dioničko pomorsko parobrodarsko društvo iz Rijeke. Godine 1921. mijenja ime u Karagjorgje (Hrvatsko dioničko pomorsko parobrodarsko društvo, Rijeka); sljedeće godine ulazi u flotu Jadranske plovidbe dioničkog parobrodarskog društva sa sjedištem u Sušaku. Sljedeće godine preinačuje ime u Karadjordje (Jadranska plovidba d. d., Sušak). Dvanaestog srpnja 1930. u Pašmanskom kanalu pramcem ga u bok udara talijanski parobrod Francesco Morosini. Brod je teško oštećen i nasukan na Bisage. Odsukan je i popravljen u Tivtu.
Sudbina zapovjednika i Proleterke
Toma Grdaković rođen je 1890. godine u Sv. Luciji u Kostreni. Nije pohađao nautičku školu – plovio je na jedrenjacima od maloga od kamare i maloga od kuverte do mornara i škrivana te kapetana duge plovidbe. Zapovijedao je brodovima Zagreb, Salona i Beograd. Nakon sudara Karadjordja i umirovljenja njegova zapovjednika kap. Romana Prodana iz Bakra, tijekom popravka preuzima Karađorđa.
Drugog travnja 1941. u plovidbi iz Sušaka u Šibenik Grdaković je greškom upao u jugoslavensko minsko polje u Zlarinskom kanalu gdje tone zajedno s brodom Prestolonaslednik Petar (kap. Mate Tonković iz Sv. Barbare/Kostrena).
Vađenje je započelo u lipnju 1951. i trajalo sve do studenog sljedeće godine. Rekonstruiran je u Splitu te predan Jadroliniji pod imenom Mornar, 1955. mijenja ime u Proleterka. Šestog travnja oba zapovjednika pronađena su u uvali Poljud u Splitu s metkom u potiljku.
Devetog prosinca 1969. brod se nasukao na hrid Mišine, a odsukan je trećeg siječnja 1970. Plovidbe je dovršio sedmog siječnja 1970. godine u rezalištu Sv. Kaja.