SportZanimljivosti

Šah-mat!

Porijeklom iz Indije i to iz 5. stoljeća, pod nazivom čaturanga, šah je vrlo vjerojatno jedna od najstarijih igara na ploči koje poznajemo.

Do današnjih pravila šah je prošao mnoge promjene i izmjene, a Svjetska šahovska federacija FIDE (Fédération internationale des échecs) osnovana je 20. srpnja 1924. u Parizu pa se taj dan obilježava kao Međunarodni dan šaha. FIDE je potaknula održavanje prve šahovske olimpijade 1927. u Londonu, od 1948. preuzima i svjetska prvenstva, a od 1950. dodjeljuje titule velemajstor i međunarodni majstor.

Šah se igra na šahovskoj ploči (šahovnici) s osam redova (brojčanih oznaka 1 do 8) i osam stupaca (slovnih oznaka a do h) tako da svako od 64 polja ima jedinstvenu oznaku, npr. a1, a2. U početnoj poziciji na šahovnici je 16 bijelih i 16 crnih figura – po jedan kralj i dama, po 2 topa, lovca i skakača te 8 pješaka (pijuna).

Prema legendi koju je 1880. zapisao Vjekoslav Klaić, hrvatski kralj Stjepan Držislav oslobodio se sužanjstva pobijedivši u tri partije mletačkog dužda Petra II. Orseola i za svoj znak uzeo šahovsku ploču. Najstariji hrvatski trag o šahu nalazi se u imovinskom popisu Mihovila (1385. u Zadru), trgovca suknom, gdje je naveden stolić sa šahovskom garniturom.

Ante Karačić izradio je 1994. godine metalne šahovske figure pod imenom Hrvatski povijesni šah. Figure su u njemu kralj Tomislav, kraljica Jelena, kula Minčeta, hrvatski sokol kao lovac, skakač s glavom alkarskoga konja, pješaci iz počasne straže hrvatskog predsjednika. Prvi primjerak darovan je svjetskom prvaku Gariju Kasparovu, jednom od najvećih šahista svih vremena.

Šah je omiljena igra čija se prva pravila obično usvajaju u djetinjstvu, a zatim se bruse u šahovskim klubovima, a Osnovna škola Kostrena već dugi niz godina učenicima nudi i šah kao izvannastavnu aktivnost.

Umjetna inteligencija pobjeđuje velemajstore

11. svibnja 1997. godine IBM-ovo računalo Deep Blue pobijedilo je svjetskog šahovskog prvaka nakon šest partija: dvije pobjede za IBM, jedna za Garija Kasparova i tri remija. Meč je trajao nekoliko dana, a o njemu su izvještavali mediji diljem svijeta i to je bio prvi slučaj u povijesti da je računalo pobijedilo jednog vladajućeg svjetskog prvaka u šahu i to pod normalnim uvjetima šahovskih turnira.

Danas je nezamislivo da čovjek pobjeđuje umjetnu inteligenciju u šahu, ali tim istraživača razvio je šahovski računalni program (AI chess engine) koji neće pobjeđivati čovjeka kao robot, nego će pokušati igrati kao čovjek. Zove se Maia engine i ne mora nužno odigrati najbolji mogući potez.

Igranje šaha potiče razvoj mozga, odnosno uspostavlja brže i snažnije neuronske veze, povećava IQ, pomaže u sprečavanju Alzheimerove bolesti te potiče kreativno mišljenje. Ako nikada niste igrali šah i nemate vremena za učenje u kojem šahovskom klubu, na internetu možete pronaći brojne stranice i aplikacije za učenje i igranje šaha. Uz malo truda, puno kreativnosti i razmišljanja možete postati dobri igrači šaha, možda ne odmah spremni za natjecanja, ali uvijek spremni za jednu partiju s prijateljima.