Sve je spremno za novu nastavnu godinu
“Prvašićima je najteže, ali i najuzbudljivije jer se suočavaju sa novom sredinom, novim prijateljima i novim situacijama”
Početak je nove nastavne godine, a prvi tjedan uobičajeno je najuzbudljiviji za sve učenike, ali i njihove učiteljice i učitelje. Tim povodom razgovarali smo s ravnateljicom Osnovne škole Kostrena Adrianom Glavan te učiteljicom 3. razreda Natašom Mažer Baljak.
Kreće nova nastavna godina – kako se pripremate za početak nastave?
Mažer Baljak: Prije početka odvojim vrijeme za sređivanje materijala koje sam koristile prethodne školske godine, a koji će mi pomoći pri ponavljanju na početku nove školske godine. Pregledavam nove udžbenike i radne materijale, osobito digitalne sadržaje koji se iz godine u godinu nadopunjuju te omogućuju kvalitetniju i zanimljiviju realizaciju nastavnog procesa. Pristupam realizaciji godišnjeg kurikuluma te izradi kurikulumskih tablica za sve oblike terenske nastave i projekata koje planiramo tijekom godine. I na kraju, kako bi mojim učenicima uljepšala te učinila što ugodniji i veseliji početak nove školske godine, potrudim se urediti njihov radni prostor.
Glavan: Kvalitetna i detaljna priprema za novu školsku godinu od temeljne je važnosti za uspješan početak i glatko odvijanje nastave. Pripreme za novu školsku godinu zahtijevaju puno planiranja, organizacije i suradnje. Naš cilj je osigurati uspješan početak i kvalitetno obrazovno iskustvo za sve učenike. Iako se često misli da učitelji uživaju tri mjeseca odmora, istina je da se većinu tog vremena aktivno pripremamo za novu školsku godinu. Naš je zadatak pružiti podršku učenicima u njihovom obrazovanju i razvoju te im pomoći da ostvare svoj puni potencijal.
Koliko je taj početak nastave zapravo težak za učenike?
Mažer Baljak: Svaki razred zahtjevan je za sebe kao i svaka nova situacija na koju naiđemo u životu. Djeca su se odmarala gotovo tri mjeseca, a sada se trebaju pripremiti za nove izazove, nova pravila i dužnosti. Tijekom ljeta djeca se promijene, narastu i sazre te su spremnija za sve zahtjevnije zadatke. Prvašićima je najteže, ali i najuzbudljivije jer se suočavaju sa novom sredinom, novim prijateljima i novim situacijama.
Kako olakšati djeci taj novi početak?
Mažer Baljak: Mi učitelji trudimo se u razredu stvoriti pozitivnu i ugodnu atmosferu za učenje, a to postižemo kreativnim igrama. Kroz igru i razgovor djeca najbolje upoznaju sebe i druge, igra potiče na tjelesnu i misaonu aktivnost. Prve dane nastave uglavnom ponavljamo njima već poznate sadržaje te ih postepeno uvodimo u nove sadržaje.
Važna je i uloga roditelja kada govorimo o olakšavanju djeci mogućeg stresa od početka školske godine…
Mažer Baljak: Uloga roditelja jako je važna. Roditelji bi trebali zajedno s djecom pripremiti novi pribor ili upotpuniti stari. Djecu vesele aktivnosti s roditeljima pa tako i zajednička priprema novih radnih materijala. Važno je otvoreno razgovarati s djecom, objasniti im da imaju pravo ne znati i pravo na pogrešku jer i pogreške su dio učenja te da radom i trudom mogu savladati sve prepreke. Roditelji, kao i učitelji, djeci moraju biti podrška. Djeca tako stječu sigurnost i savladavaju sve strahove.
Svaka nastavna godina donosi i neke novosti…
Glavan: Škola je živi organizam, a naša škola to svakodnevno potvrđuje. Zbog entuzijazma, motivacije i timske podrške naših učitelja, stručnih suradnika, kao i administrativno-tehničkog osoblja, uvijek je živo i dinamično – uvijek se nešto događa.
“Ljudi koji rade u našoj školi otvoreni su za promjene, spremni su raditi više i bolje, i bez njih bi škola bila samo obična zgrada. Kvalitetni ljudi čine razliku, a mi se možemo pohvaliti da ih imamo u izobilju”.
Međutim, sve naše ideje i planovi ne bi se mogli realizirati bez snažne podrške našeg osnivača, Primorsko-goranske županije te Općine Kostrena. Ove godine, zahvaljujući Općini, naši učenici mogu uživati u brojnim pogodnostima. Na primjer, školsko igralište je uređeno, što se možda nekome može činiti kao mala promjena, ali za nas je to veliki korak naprijed. Naša škola, iako relativno nova, nema svoju sportsku dvoranu. Kako bismo osigurali kvalitetnu nastavu tjelesne i zdravstvene kulture, unajmljujemo prostor sportske dvorane u Kostreni.
Novost je i preuzimanje kompletnog troška plaća i materijalnih davanja za učitelje koji rade u programima produženog boravka (šest učitelja) i cjelodnevne nastave (dva učitelja) od strane Općine Kostrena. Također, Općina pokriva i materijalne troškove za realizaciju ovih programa, čime se roditeljima korisnika ostavlja samo trošak ručka. Naša škola jedna je od rijetkih koja ima organiziran program produženog boravka za sve učenike od 1. do 4. razreda čija su oba roditelja zaposlena. Obično se takav program organizira samo za učenike prvih i drugih razreda, a broj učenika koji se može uključiti je ograničen.
Upravni odjel za odgoj i obrazovanje PGŽ također aktivno razmišlja o budućnosti naših škola, uključujući OŠ Kostrena. Svjesni su potrebe za proširenjem naše škole, jer Kostrena raste i postaje poželjno odredište za život mladih obitelji. Osim vrtića koji se već gradi, naša škola treba dodatni prostor za rad te energetsku obnovu kako bi se prilagodila rastućem broju učenika i modernim standardima obrazovanja.
Sve ove inicijative i podrška osnivača i općine pokazuju da su škola i zajednica usko povezane te da zajedno radimo na stvaranju boljih uvjeta za obrazovanje i razvoj naše djece. Kroz suradnju i zajednički trud, naša škola ostaje dinamično i poticajno mjesto za učenje i rast.
Posljednjih nekoliko godina škola vam je “premala”, ali jako dobro raspolažete prostorom koji imate…
Glavan: Uvijek nam je posebno drago kada posjetitelji naše škole primijete i osjete pozitivnu atmosferu koja vlada u našem prostoru. To nam puno znači jer smo uložili puno truda i ljubavi u stvaranje takvog okruženja.
“Posebno bih istaknula marljivost našeg tehničkog osoblja. Iako nas je malo, naši djelatnici školu tretiraju kao vlastiti dom, s posvećenjem i brigom koja je zaista vrijedna pohvale. Imati takve zaposlenike je pravo bogatstvo i vrijednost koju trebamo isticati”.
Osjećamo da nam nedostaje prostora. Naša škola nema blagovaonicu, a nedostaje nam još najmanje šest učionica i pripadajućih kabineta. Doslovno smo svaki kvadratni centimetar prostora pretvorili u funkcionalnu površinu. No, kao što kaže stara poslovica: „Gdje čeljad nije bijesna, ni kuća nije tijesna!“
Naš osnivač aktivno prati naše potrebe i vodi brigu o njima. Uz podršku i suradnju s Općinom vjerujemo da će se uskoro pronaći kvalitetno rješenje za naš problem s prostorom. U našoj županiji redovito se provode hvalevrijedni projekti u sektoru odgoja i obrazovanja – puno je toga napravljeno, izgrađeno i obnovljeno, najviše u posljednjih deset godina. Uvjereni smo da će i naša potreba za proširenjem biti prepoznata i kvalitetno riješena.
Ove godine nekoliko je promjena vezanih i za školske praznike pa evo i za sam početak nastave…
Glavan: Mislim da odgoda početka nastave za tjedan dana, nije izazvala nikakve značajne posljedice. Naša škola ima klimatizirane učionice, što nam omogućuje kvalitetne uvjete rada, no svjesni smo da smo izuzetak. S obzirom na klimatske promjene i sve učestalije vrućine, smatramo da je ovo bila pozitivna odluka. Danas bi klimatizirani prostor trebao biti standard u svim prostorima, a osobito u onima u kojima borave djeca. Nekada je školska godina uobičajeno počinjala drugi tjedan rujna, pa se u tom smislu možemo reći da se vraćamo nekim starim praksama.
Naši učenici često i mnogo putuju, a mi uvijek nastojimo pozitivno odgovoriti na zamolbe roditelja jer smatramo da je važno da obitelj bude na okupu. Znamo da su mnogi roditelji naših učenika povezani s pomorstvom i morem, što uvjetuje potrebe za putovanjima i prilagodbama školskih rasporeda.
Želim naglasiti da školski praznici nisu samo prilika za odmor od školskih obaveza, već donose brojne druge koristi koje pridonose fizičkom, mentalnom i emocionalnom zdravlju učenika. Praznici omogućuju učenicima da se odmore i obnove energiju, ali i da razvijaju svoju kreativnost, jačaju socijalne vještine i uživaju u djetinjstvu. Omogućuju im da pronađu ravnotežu između školskih obaveza i slobodnog vremena, što je ključno za njihov zdrav rast i razvoj. U konačnici, školski praznici pružaju vrijeme za opuštanje i igru, što je jednako važno kao i samo obrazovanje.
Koliko ove godine ima prvih razreda odnosno upisanih prvašića? Za njih je taj prvi dan iznimno važan – kako će izgledati?
Glavan: Ove godine dočekujemo 46 „prvašića“ u tri razredna odjela. Moguće je da će se ovaj broj tijekom godine još povećati.
Prvi dan, njima vrlo poseban, ali i posebno emotivan za njihove obitelji i cijelu zajednicu. U 10 sati, sada već veliki „drugašići“ prigodnim programom dočekat će svoje nove prijatelje i poželjeti im dobrodošlicu u Osnovnu školu Kostrena. Uobičajeno, pozdravit će ih i njihove tete iz vrtića zajedno s ravnateljicom i pedagoginjom. Načelnik Općine pridružit će nam se sa svojim suradnicima i prigodno darivati prvašiće poklon bonom. To je uvijek emocijama nabijen trenutak – kojem se svi u školi veselimo – nasmijana mala lica, nikoga ne ostave ravnodušnima, u njima se zrcali smisao učiteljskog poziva – taj sjaj u njihovim očima nešto je što vam daje novu energiju i motivaciju.
Mažer Baljak: Prvog dana djeca se vesele prijateljima i učiteljici. Uzbudljivo prepričavaju doživljaje za vrijeme ljetnih praznika te razmjenjuju iskustva. Svi smo vrlo uzbuđeni. Tijekom tjedna zajedno pregledavamo nove udžbenike i ostale radne materijale. Učenici sređuju svoje školske ormariće, donose likovni pribor i opremu za tjelesni. Uljepšavamo učionicu prema njihovim željama i potrebama. Igrom ponavljamo nastavne sadržaje.
“Svim učenicima želim sretan povratak u školske klupe. Neka budu znatiželjni i otvoreni za nova znanja i iskustva jer svaki je dan prilika da se nauči nešto novo. Roditeljima želim poručiti neka budu uz njih, slušaju i razumiju njihove potrebe i brige. Neka ih podržavaju u njihovim naporima i slave njihove uspjehe, koliko god mali bili. Tako ćemo stvoriti pozitivno i poticajno okruženje za svih”.