Planirajte u suradnji s klijentima
Predviđati poslovne planove teže je no ikad, ali poduzetnik mora odlučivati u što će i koliko investirati, koje će proizvode razvijati i kako će promišljeno graditi svoj posao.
Većina malih i srednjih poduzetnika i prije ove posljednje krize na spominjanje strategije i poslovnih planova obično vrlo brzo mijenja temu. Već je dugo teško bilo što planirati i imati strategiju u svijetu gdje se stvari tako brzo i često mijenjaju pa se planovi ruše kao kule od pijeska. Posljednjih je nekoliko godina bilo vrlo teško predvidjeti što će se događati u roku od 6 do 12 mjeseci sa stalnim promjenama poreznih i ostalih propisa, kretanjima na tržištu radne snage, novom tehnologijom i ostalim. Danas je pak nemoguće predvidjeti kako će nam uvjeti za poslovanje izgledati za mjesec dana, a za čitavu godinu rijetko se tko usudi predviđati: sve može biti kao i prije ili potpuno drugačije.
Planiranje ne može čekati mirna vremena
A planove ipak moramo raditi. Moramo odlučiti u što ćemo i koliko investirati, hoćemo li zaposliti novog čovjeka, koje ćemo proizvode ili usluge razvijati, u koje ćemo edukacije uložiti.
Nama je odgovor u takvim situacijama (nije nam ovo prva kriza!) već postao rutinski: svaki put kad ne znamo što ćemo s poslom, razgovaramo sa svojim klijentima.
Ovo je i dobra redovna praksa koja nam pomaže da shvatimo da smo i mi i naši klijenti pa i dobavljači, dio istog sustava i da zajednički pokušamo shvatiti svijet oko sebe i planirati razvoj. Danas nam je to potrebno više nego ikada.
Brigom o klijentima poboljšavamo poslovanje
A sada se zapravo srećemo i rjeđe nego prije: nije bilo božićnih večera na koje se pozivaju poslovni partneri, ne ide se na poslovne ručkove, a i manja je šansa da „naletimo“ jedni na druge negdje usput.
Upravo zato se treba posebno potruditi, organizirati sastanak na temu: „Što se događa kod vas?“. Posjetite svoje klijente, a ako to izbjegavate vi ili oni, tada ih nazovite na telefon, sjednite pred ekrane i pokušajte zajednički shvatiti što se događa u vašoj poslovnoj okolini i u kojem je smjeru najpametnije krenuti. Ponovite to s nekoliko klijenata i slika će se početi bistriti.
Saznat ćete gdje stvari vidite slično, a gdje različito, dobit ćete nove informacije, iskustva ili načine razmišljanja, bit ćete kreativniji i hrabriji u prepoznavanju novih mogućnosti i opcija, daleko više nego dok ste zatvoreni i razbijate glavu u svojem (malom) svijetu. Više glava ipak više zna. A i tzv. grupno razmišljanje, vjerovanje da smo u pravu ako se i drugi slažu s nama, može biti ključno za stjecanje potrebnog samopouzdanja.
Ova nas je epidemija odvojila, osamila, a upravo je sada bitno da budemo zajedno, zajednički promišljamo i planiramo. Povezivanje daje snagu i veći psihički mir, a zajednički planovi ipak su malo manje kule od pijeska nego kad ih radimo potpuno sami.