BrodoviPomorci

Pothvatom na Kozari Grdaković zaslužio Orden rada

Posada nije uspjela spriječiti ulazak mora, ventili su zatajili i more je počelo prodirati.

U ožujku 1947. godine brod Kozara riječke Jugolinije (izgrađen 1927. kao Nikola Pašić u Glen Yardu) plovio je po nevremenu Atlantikom iz Baltimora za Aleksandriju s teretom ugljena. Oko 500 milja sjeverno od Azora pokvarila se centrifugalna sisaljka glavnog kondenzatora. Zapovjednik Ivan Gudac iz Kraljevice odmah je naredio da posada pokuša spriječiti ulazak mora. Posada nije uspjela, ventili su zatajili i more je počelo prodirati.

Anzelmo Grdaković, strojar iz Kostrene, uzima gunj, omata ga oko tijela, vezuje konopac oko pasa i spušta se u more. Svojim tijelom začepio je otvor koji je bio ispod površine mora i tako omogućio popravak sisaljke i spasio brod od potonuća.

Drugi časnik Mario Pavešić, iz Kostrene, usmjeravao je pramac broda tako da valovi što manje udaraju gdje je Grdaković ronio. U jednom trenutku njegovo se tijelo zaglavilo u otvoru, pa je zapovjednik skočio u more i izvukao Grdakovića. Uz to, u neposrednoj blizini broda viđen je morski pas.

Kvar je popravljen, a Grdaković izvučen na palubu ozlijeđen: od udarca vala glavom je udario o oplatu i izgubio pet zuba. Za taj pothvat odlikovan je Ordenom rada II. reda.