Inovacija: robot Rideuino u potpunosti osmišljen u OŠ Kostrena
Gabriel, Domagoj i Tina uz pomoć profesorica pokazali su da Kostrena ima budućnost u robotici i zahtjevima suvremene tehnologije.
Robot-autić u potpunosti je osmišljen, dizajniran, programiran i izrađen tako da se kreće samo zadanom stazom pri čemu se mjeri vrijeme prolaska. Od ideje do realizacije, sve su napravili učenici Osnovne škole Kostrena.
RIDEUINO – autić budućnosti
IRIM – Institut za razvoj i inovativnost mladih niz godina provodi različite aktivnosti u svrhu razvijanja i promocije modernih tehnologija, a jedna od aktivnosti jest i natječaj Generacija NOW. Budući da je OŠ Kostrena izrabrana za sudjelovanje u natječaju, IRIM je donirao potrebnu opremu, a ekipa su sastavu od troje učenika i dvije profesorice marljivo se sastajala i radila pa rezultat nije izostao.
Gabriel Majstorović, učenik 8. razreda, Domagoj Massari, učenik 7. razreda i Tina Cvijanović, učenica 5. razreda osmislili su, dizajnirali su i izradili robot-autić koji vozi po zadanoj stazi, a pri radu su ih usmjeravale profesorice Anamarija Gerčer i Nevia Grbac, obje profesorice informatike i matematike.
– Učenici su imali veliku želju izraditi robot, a kako je tema natječaja digitalna igračka, odlučili su se za ideju popularne igračke – autića koji smo nazvali Rideuino. Kako bi se dodalo na složenosti, autić se mora kretati zadanom stazom te mu se mjeri vrijeme potrebno za prolazak određenog puta. – objašnjava profesorica Anamarija Gerčer. U školi su učenici osmislili ideju te rješavali nedoumice i probleme, a dio su vremena radili kod kuće, gdje je svatko radio svoj dio zadatka: fizički, programski te dizajnerski.
– Bio sam zadužen za programski dio, odnosno programirao sam kretnje robota, detektiranje linije po kojoj se kreće, timer koji određuje vrijeme za koje robot prijeđe određenu stazu. Prilikom programiranja koristio sam programski jezik C. – objašnjava Domagoj Massari, učenik 7. razreda koji je prošle godine osvojio 2. mjesto na županijskom natjecanju iz informatike i plasirao se na državno natjecanje.
Podrška talentiranim učenicima
– Uvijek treba dati učenicima priliku da iskažu svoja razmišljanja i ideje pa su tako i naši mali inovatori bili uporni i nametnuli su svoju ideju te potpuno sami osmislili i izradili digitalnu igr(ačk)u. Mi smo ih samo usmjeravale i poticale, a uza sve teškoće zbog prelaska na online nastavu, naš je autić krenuo punom brzinom. – ističe profesorica Nevia Grbac napominjući kako nadarene učenike ne treba tjerati na rad jer oni sami žele i predlažu nove korake i nova rješenja. Uloga mentora upravo je u tome da se učenicima ponudi drugi put u razmišljanju, a ne gotova rješenja jer tada njihova kreativnost ne bi došla do izražaja.
Osnovna škola Kostrena pruža učenicima veliki broj aktivnosti kojima se mogu baviti, a programiranje i robotika vrlo au aktualne i moći će se još više razvijati kad se nastava bude vratila u učionice.
– Učenici koji su sudjelovali u projektu, odabrani su jer se ističu svojim zalaganjem i zanimanjem za tehničko i informatičko područje. – objašnjava profesorica A. Gerčer, a prof. Grbac napominje da učenicima treba omogućiti upoznavanje s različitim aktivnostima te ih poticati da se razvijaju u onima koje ih zanimaju i za koje su nadareni.
Tina Cvijanović najmlađa je članica tima, ali iako je tek 5. razred, vrlo je precizna i spretna: – U projektu sam nacrtala stazu jer još nisam najvještija s tehnologijom, ali jako me zanima programiranje. – skromno objašnjava Tina svoju ulogu u timu, a mentorica Anamarija Gerčer pohvaljuje sve troje učenika i dodaje da su uložili jako puno truda, znanja i vremena te Rideuino namjeravaju nadograditi pa njime sudjelovati u online natjecanju Hackathon.
S lemilicom na ti od 2. razreda osnovne škole
Ako vam se pokvario autić na daljinsko upravljanje, uopće se ne morate zabrinjavati jer tu je Gabriel Majstorović – pravi majstor za sva pitanja vezana uz elektroniku! Iako je tek učenik 8. razreda, za elektroniku se počeo zanimati još u 2. razredu. – Tada sam počeo rastavljati i poboljšavati autiće na daljinsko upravljanje i počeo sam rabiti lemilicu. Sada se bavim izradom električnih go-kart vozila, modela aviona i brodova na daljinsko upravljanje, a u izradi Rideuina moj je zadatak bila izrada drvene šasije na koju su pričvršćeni svi dijelovi. – objašnjava Gabriel, koji bi i u budućnosti svoje znanje volio iskoristiti u izradi inovacija.
– Gabriel je napravio zaista velik posao jer izvrsno poznaje elektroničke komponente, njihove mogućnosti i spajanje. – pohvalila ga je mentorica A. Gerčer , a pohvalama se pridružila i prof. N. Grbac napominjući kako Gabriel vješto barata elektroničkim sklopovima te se izvrsno snalazi u povezivanju mikrokontrolera s različitim komponentama.
Primjena programskih jezika u praksi
Domagoj Massari učenik je 7. razreda, ali zaljubljenik je u računarstvo još od 2. razreda, kada je učio programirati u Domu mladih Rijeka i to u programu LOGO i C++. Aktivno sudjeluje u natjecanjima kao što su LOGO liga, HONI, te na školskim, županijskim i državnim natjecanjima iz informatike.
– Volio bih i u budućnosti raditi na ovakvim projektima jer mi se čini jako interesantnim primjena programskih jezika u praksi, kao na primjeru izrade Rideuina, kada programiranjem postižemo da se robot kreće i ispunjava neke konkretne zadatke. Želio bih nastaviti stjecati znanje iz programskog jezika C++, a također bi bilo dobro znati i druge jezike kao što su Python, HTML, Java… – navodi Domagoj o kojem ćemo zasigurno još čuti u svijetu znanosti i tehnologije.
Poticanje STEM vještina osim konkretnih znanja vezanih uz ta područja, razvija kod učenika logičko i kritičko razmišljanje neophodno za sva područja života pa je Rideuino odličan početak uspjeha učenika Osnovne škole Kostrena u području robotike i inovacija.